CZĄSTKĄ WSZECHŚWIATA JESTEŚMY

1. CZĄSTKĄ WSZECHŚWIATA JESTEŚMY

Projekt noszący tytuł ,,Cząstką Wszechświata jesteśmy” realizowany był przez: Dominikę Talarczyk, Magdalenę Piórkowską, Katarzynę Wielek, Dominika Króla, Pawła Kroczka, Przemysława Kowalskiego , Michała Tokarczyka pod kierunkiem nauczyciela geografii - Małgorzaty Opiela.

Celem projektu było zgromadzenie ciekawych informacji na temat Wszechświata, Układu Słonecznego i życia Mikołaja Kopernika.

Przebieg prac i jej efekty zostały utrwalone są na FILMIE

Kolektory słoneczne jako alternatywne źródła ciepła

2. Kolektory słoneczne jako alternatywne źródła ciepła

Aby funkcjonował współczesny świat , by mogły pracować wszystkie maszyny, fabryki i człowiek mógł wygodnie i spokojnie żyć, potrzeba ogromnych ilości energii. Większość tej energii dostarczają surowce energetyczne: ropa naftowa, gaz ziemny i węgiel oraz rozszczepione jądra atomów uranu. Człowiek powinien wykorzystać w pełni inne, przyjazne dla środowiska przyrodniczego źródła energii, których nie brakuje na naszej planecie: Słońce, woda, wiatr, a nawet niektóre rośliny. Grupa uczniów klasy II Publicznego Gimnazjum w składzie: Arkadiusz Bujak, Krystian Florek, Dominik Łyszczarz, Daniel Młynarczyk, Rafał Musiał i Marcin Zimirski wybrała projekt gimnazjalny pt. „Kolektory słoneczne jako alternatywne źródła ciepła” i przystąpiła do jego wykonania pod kierunkiem pani Lucyny Pazdur – nauczyciela fizyki. 

 Na pierwszym spotkaniu zapoznali się ze szczegółową problematyką tego projektu i każdy wybrał zadanie do wykonania:

  • konwencjonalne źródła energii ( paliwa kopalne, energia jądrowa – opracował Rafał Musiał,
  • alternatywne źródła energii – opracował Dominik Łyszczarz,
  • Słońce jako źródło ciepła; potencjał energii Słońca – opracował Krystian Florek,
  • sposoby wykorzystania energii słonecznej do ogrzewania mieszkań, wody, itp. – przedstawił Marcin Zimirski,
  • budowa i działanie kolektorów słonecznych ( symulacja zjawiska ogrzewania wody w instalacji z kolektorem słonecznym) – przygotował Arkadiusz Bujak,
  • walory ekologiczne i ekonomiczne używania kolektorów słonecznych – opracował Daniel Młynarczyk.

Uczniowie korzystali z różnych źródeł informacji, a przede wszystkim z Internetu. Projekt został zaprezentowany rodzicom w formie multimedialnej.

Chemia w żywności

3. Chemia w żywności

Paulina Janik, Dawid Wojcieszczak, Łukasz Wojak, Mikołaj Tokarz, Krzysztof Biernat wspólnie z p. Marią Wyżycką realizowaliśmy projekt „CHEMIA w ŻYWNOŚCI”. Poznawaliśmy skład chemiczny produktów spożywczych tj. składników podstawowych  - ich rolę i funkcje oraz dodatków do żywności.

Współczesny człowiek, zjada około 1 tony żywności rocznie. W tej masie produktów żywnościowych zjadamy 5-7 kg rocznie substancji chemicznych.

Prezentujemy produkty powszechnie stosowane zawierające dodatki chemiczne w różnej postaci. Każdy z nas miał do opracowania grupę produktów: Paulina - mięso i wędliny. Łukasz - desery: ciasto i krem, krem do tortów w proszku, budyń waniliowy, kisiel, galaretka pomarańczowa. Dawid - dodatki typu ketchup, musztarda,  sos grecki, majonez, chipsy. Mikołaj - napoje: „Pepsi Cola”, „Tiger”, ”Mountain Dew”. Krzysztof - słodycze: ciastka, baton , czekolada, żelki. W powyższych produktach sprawdzaliśmy zawartość składników podstawowych i dodatków. Wszystkie te produkty  mogą zawierać następujące dodatki: barwniki syntetyczne, konserwanty, wzmacniacze smaku i aromatu, stabilizatory i emulgatory, gumy spożywcze i antyutleniacze, zagęszczacze i ulepszacze. Staraliśmy się ustalić oznaczenia dodatków do żywności i ich wpływ na nasze zdrowie.

Jedzenie wpływa na to, jak się czujemy, jak pracujemy, a nawet na to, jak wyglądamy. To, czym się karmimy ma bezpośredni związek z tym, jak się rozwijamy i funkcjonujemy oraz jaką mają naturalną zdolność radzenia sobie z chorobami. Na skutek złego odżywiania słabnie nasza odporność, coraz bardziej tyjemy, chorujemy, zapadamy na alergie. Odżywianie powinno być naturalne i zrównoważone, o możliwie najmniejszej ilości składników przetworzonych i chemicznych. Uważnie czytajmy etykiety na opakowaniach z żywnością. Polepszacze, zagęszczacze, barwniki i sztuczne konserwanty mają nadać atrakcyjny wygląd, poprawić smak, przedłużyć okres przydatności do spożycia, spulchnić, zagęścić… Jednak wiele z tych substancji dodanych do żywności może powodować lub nasilać problemy zdrowotne.

Przygotowaliśmy prezentację, jej wydruk przekazaliśmy do biblioteki szkolnej i może służyć jako pomoc dydaktyczną.

Przeprowadziliśmy kilka doświadczeń chemicznych, które pozwoliły nam ustalić skład chemiczny niektórych produktów spożywczych. Nasze doświadczenia zostały utrwalone na filmie. DOŚWIADCZENIA

Odblaskowa środa w naszej szkole

 odb sroda 16 02 26 października w naszej szkole dominował kolor żółty. Najbardziej żółto było podczas godziny wychowawczej, kiedy odbył się nietypowy apel. Chcieliśmy na nim wszystkim uświadomić, jak ważne dla naszego bezpieczeństwa jest noszenie odblasków. One naprawdę mogą uratować życie.

Czytaj więcej: Odblaskowa środa w naszej szkole

Projekt promujący naukę języka niemieckiego

     ks-pr jniem 01  DWT to projekt mający na celu promocję nauki języka niemieckiego wśród dzieci i młodzieży. Projekt realizowany jest przez Instytut Goethego w Polsce, Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec, Niemiecką Centralę Wymiany Akademickiej (DAAD), Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową oraz innych partnerów. Głównym sponsorem projektu jest firma Volkswagen Poznań Sp. z o. o.

Dnia 19.09 do naszej szkoły przyjechał właśnie taki  Deutsch Wagen Tour. Pani Beata Hadasz – lektor języka niemieckiego-przeprowadziła warsztaty dla trzech grup: klasy IA,  IIIA(zaaw.) i IIIA(posdt.). Dla pierwszoklasistów był to pierwszy kontakt z językiem niemieckim. Z plakatów „Znam 100 niemieckich słów” przyporządkowywali polskim słowom niemieckie odpowiedniki, w krokach tanecznych poznali rodzajniki: der , die, das, a przy pomocy chusty kolory: „gelb” (żółty), orange, „rot” (czerwony), „violett” (fioletowy), „grün” (zielony) i „blau” (niebieski). Warsztaty dla trzeciej klasy przebiegały w sportowej atmosferze. Uczniowie przez zabawę w „sałatkę owocową” poznali słownictwo z zakresu piłki nożnej oraz utrwalali je w konkursie grupowym, kto wysłucha jak najwięcej słów. Następnie stworzyli pary i grali w żywe memory. Na zakończenie zajęć wysłuchali relacji z meczu piłki nożnej, w której sami byli aktywnymi uczestnikami. W trakcie warsztatów uczyliśmy się również części ciała w języku niemieckim.

Informacje o wizycie w naszej szkole pojawiły się również  na blogu. Oto adres:

 http://blog.goethe.de/deutsch-wagen-tour/archives/2735-Fuball_in_Stara_Wies_II___.html

Na stronie   http://www.deutsch-wagen-tour.pl/  pod zakładką „gry” znajdują się gry online dla uczniów. W imieniu pani Betaty Hadasz oraz swoim zachęcam uczniów do odwiedzania facebooka pod adresem: https://www.facebook.com/pages/Deutsch-Wagen-Tour/138314076194050Viel Erfolg beim Deustchlernen.                                   Małgorzata Czepiel  

 

Czytaj więcej: Projekt promujący naukę języka niemieckiego

Strona 1 z 8

HPV 240x400px

nie pal

palenie jest slabe

zywienie

czyste powietrze

szkola prom bezp

dobrze zaprojektowana

odblaksowa szkola

trzymaj forme

Początek strony